„Misją szkoły jest integralny rozwój osoby ludzkiej, zarówno ucznia jak i nauczyciela”
Program wychowawczy powstał w oparciu o:
-
Ustawę o systemie oświaty,
-
Chrześcijański system wartości,
-
Statut Szkoły,
-
Sugestie i oczekiwania środowiska (dzieci, rodzice, nauczyciele, SPSK jako organ prowadzący Szkołę).
Założenia programu wychowawczego przyjęte w Szkole Podstawowej i Gimnazjum SPSK w Wólce Czepowej:
-
Wychowanie w naszej szkole ma charakter integralny (stawia w centrum osobę ucznia), personalistyczny i indywidualny (tempo nauczania, dobór treści i metod uwzględnia indywidualne możliwości psychiczne ucznia).
-
Szkoła wychowuje w chrześcijańskim systemie wartości.
-
Cała społeczność szkolna czci święta religijne, patriotyczne, uroczystości szkolne, regionalne, kościelne.
-
W życiu codziennym oddajemy szacunek i cześć symbolom religijnym i narodowym: krzyż i godło Polski, flaga, symbole patrona szkoły. Lekcje rozpoczynamy modlitwą społeczności szkolnej.
-
Szkoła poprzez działalność wychowawczo-dydaktyczną, dobrą współpracę z rodzicami oraz środowiskiem lokalnym wspomaga wszechstronny rozwój ucznia poprzez:
rozbudzanie ciekawości poznawczej,
inspirowanie do wyrażania własnych myśli i przeżyć,
uczenie samodzielności w podejmowaniu i rozwiązywaniu zadań,
pobudzanie motywacji do ciągłego uczenia się i samorozwoju,
kształcenie na piękno, dobro i prawdę,
postępowanie wg norm i zasad określonych w Dekalogu, Ewangelii i Statucie Szkoły.
-
Dyrektor, nauczyciele i katecheci oraz inni pracownicy szkoły tworzą wraz z uczniami dobrą, przyjazna atmosferę funkcjonowania społeczności szkolnej, w której wszyscy będą czuć się bezpiecznie.
-
Uczniowie bardziej sprawni i uzdolnieni pomagają słabszym fizycznie, niepełnosprawnym i słabszym w nauce.
-
Dbamy o zachowanie form grzecznościowych: przepraszam, proszę, dziękuję, wybaczam. Nie używamy słów żargonu i wulgaryzmów.
-
Staramy się, aby każdy uczeń dbał o własne ciało, rozwijał sprawność fizyczną, uczył się kierować własnym postępowaniem, bronił się przed zagrożeniami niszczącymi zdrowie (nikotyna, narkotyki, alkohol, agresja, przemoc).
-
Społeczność szkolna tworzy system wzajemnego wspomagania się w sytuacjach życiowo trudnych: dydaktycznych, materialnych i psychiczno-duchowych.
-
Szkoła jest otwarta dla uczniów niepełnosprawnych fizycznie.
-
Każda klasa organizuje przynajmniej raz w roku wycieczkę krajoznawczą w celu poznania przyrody, zabytków kultury okolic, regionu kraju.
-
Ciekawe spostrzeżenia, refleksje, fotografie, wspomnienia wydarzeń itp. eksponujemy w kronice szkolnej, klasowej, gazecie szkolnej, w gablocie.
-
Szkoła organizuje zajęcia pozalekcyjne:
kółko plastyczne,
kółko muzyczne (chór, zespół),
kółko artystyczne,
kółko taneczne,
kółko językowe (j. angielski, j. niemiecki),
zajęcia wewnątrzszkone i o zasięgu lokalnym.
-
Szkoła gromadzi pamiątki i dokumenty, które są dobrowolnie przekazywane przez osoby, rodziny lub organizacje.
Opis działań tematycznych – cele oddziaływań wychowawczych:
1. Zdrowa szkoła. Praca nad kształtowaniem postawy prozdrowotnej i proekologicznej. Zwracamy uwagę na:
higiena ciała,
zdrowe odżywianie,
istotę ciszy,
wzajemną współpracę i harmonię,
poprawną komunikację,
szacunek do przyrody i natury,
pielęgnowanie kondycji fizycznej i propagowanie aktywnego wypoczynku.
2.Formy pracy:
wycieczki, festyny, mityngi, zawody sportowe.
3.Kultura osobista. Przygotowujemy ucznia do życia w społeczeństwie – kształcimy w nim:
otwartość,
odpowiedzialność,
prawość,
tolerancję,
sumienność,
punktualność,
koleżeńskość i troskę o drugiego człowieka,
wrażliwość i szacunek dla starszych i słabszych.
4. Rodzina. Społeczność szkolna integruje się na bazie więzi rodzinnej, ucząc:
szacunku dla człowieka,
wdzięczności za dar życia i poświęcenie,
umiejętność dialogu międzypokoleniowego,
wspólnego radowania się i współpracy,
pogłębiania wiedzy o tradycjach, przodkach i historii własnej rodziny.
5.Patriotyzm. Rolą szkoły jest kształtowanie:
miłości do tradycji i kultury własnego kraju,
szacunku do poległych i walczących,
zamiłowania do historii powszechnej i historii regionu